Vi hater det når vi må planlegge alt mens vi reiser. Vi synes det er stressende å måtte bestille fly og hotellrom i avansement og bestemme hvor lenge vi vil være i et land. For hvem vet? Kanskje vi ikke liker et bestemt sted og vil forlate tidlig, eller kanskje vi vil elske det og vil være lenger. Det er en av gledene ved å ikke ha en plan eller en plan, vi kan komme og gå som vi vil.

Imidlertid gjorde vi en massiv feil ved ikke å planlegge, og av den grunn endte med å bestille turen til Filippinene over påsken. Vi var ikke klar over hvor tidlig ferien var i år og fant oss i å reise i et veldig katolsk land i løpet av denne tiden. Mange, mange filippinere bor utenlands, og i påsken kommer disse menneskene tilbake til hjemlandet for å besøke familie og venner. Dette innebærer at alle vil bevege seg rundt; Fly, båter, busser og hoteller er fulle og prisene har skyrocketed for ferietiden. Så noe planlegging måtte skje ASAP da vi kom hit. Vi befant oss i Manila på internettkafeen i timevis og prøvde å bestille rom på forskjellige øyer og prøve å finne billige flyvninger for å få oss rundt. Vi endte opp med å finne ut av alt.

På internettkafeen prøver å finne ut en plan
Men likevel, for oss, har Filippinene vært et komplett og total gong -show. Det er ingen annen måte å beskrive det på! Alt vi vil gjøre har ikke fungert. Alt fra starten har vært et rot. Vi ankom ikke i Manila, men utenfor byen i Clark. Vi booket denne turen over påsken. Vi ønsket å utvide visumet vårt på flyplassen i Clark, men kassereren eller noen til å håndtere pengene var ikke der, så vi kunne ikke. Fordi vi ankom Manila på en fredag, måtte vi vente på at helgen skulle være over og for at ambassaden skulle åpne på mandag, av den grunn å kaste bort mye tid i en storby.

Ikke et veldig trøstende tegn!
Vi tok en buss fra Manila til Vigan på tirsdag etter å ha fått visumene våre tilbake (vi måtte betale ekstra for å ha dem på et hastverk, det var ingen måte vi tilbrakte ytterligere 7 dager i den byen!) Bussen var flott, hadde luftkondisjonering, komfortable seter og sjåføren ga oss til og med turister “observasjon” -setene, best foran. Det var ikke mye å observere underveis, bare at hver by, stor eller liten, hadde en Jollibees, Chow King & McDonald’s. De tre store hurtigmatkjedene er over her. Vi ankom Vigan etter en 11 timers busstur. En veldig lang dag.

Vigan er en av de eldste byene på Filippinene, og under den spanske regelen, var et veldig essensielt politisk og militært senter. Gamlebyen, som er et verdensarvsted, var et vakkert område, gater ble blokkert fra trafikk, hest og vogn streifet rundt brosteinsgatene og den gamle spanske og kinesiske koloniale arkitekturen var fascinerende. Lenge før spanskene ankom, gjaldt kineserne Vigan for å hjelpe det med å bli en handelshavn. Silke, porselen, gull, bivoks og fjellprodukter ble handlet blant mennesker. Tallrike mennesker fra Kina ankom Vigan, og gifte seg med det filippinske folket begynte. Blodlinjen som folket i Vigan er kjent for, kalles biguenos … en blanding av kinesisk og filippinsk blod.

Hest og vogn i Vigan

Vi bodde i bestefars vertshus, som var et vakkert gammelt hjem bygget på begynnelsen av 1900 -tallet. Rommene var gode med et toalett inne og de konvensjonelle glidende Capiz-Shell-vinduene var et interessant preg. Hotellet vårt var på et ideelt sted best i nærheten av brosteinsgatene der ingen trafikk er tillatt.

Vårt rom i Vigan – bestefars Inn

Vi endte opp med å komme oss utenfor den trafikkfrie sonen, og det var en feil! Biler var over, og den vanlige trioen med hurtigmatfuger foret gatene. Vi forlot det umiddelbart og gikk tilbake til det roligere området. Vi slynget oss nedover gatene og så på arkitekturen; Vi fant noen flotte små lokale ledd å spise ved, og når været avkjølte seg om kvelden, ville stoler og bord bli satt ut på gatene for middag. Vår foretrukne mat var empanadene som ble solgt på nattmarkedet. Tortilla laget av rismel ble fylt med kål, egg og hvitløk pølse, frityrstekt og servert med en eddik og sjalottløk saus! De var deilige og kostet bare 75 øre hver.

gater i Vigan om natten

Kvinner som lager empanadas på nattmarkedet

Deilig empanada!

Etter å ha tilbrakt to netter i byen, var vi på vei til se de fantastiskeUNESCOs verdensarvterrasser av Banaue.

Liker du denne artikkelen? Pin det!

Ansvarsfraskrivelse: Geiter på veien er en Amazon -tilknyttet og også et tilknyttet selskap for noen andre forhandlere. Dette innebærer at vi tjener provisjoner hvis du klikker på lenker på bloggen vår og kjøper fra disse forhandlerne.